12 Haziran 2006

NAZAR BONCUĞU PASTA (Bademli ve Kirazlı)

Nazar, kimilerine göre hurafe olarak algılansa da kültürümüzde oldukça yaygın bir inanıştır. Bazı kişilerin bakışlarıyla başkalarına zarar verdiğine inanılır. Mutlu, şanslı veya güzel kimseleri kıskanma hissinden doğabileceği gibi aşırı sevgi ve hayranlıktan da nazar değebileceğine inanılır. Kimi zaman aleni bir nedeni olmadan hastalanan bebeğe ya da zarara uğrayan mala nazar değdiği söylenir. Bu nedenle evlerin kapısına, hayvanların alınlarına, genç kızların takılarına, bebeklerin zıbınlarına nazardan korunmak amacıyla, göz şeklindeki nazar boncukları asılır. Sadece nazardan korusun diye değil süs eşyası olarak da sık kullanılan nazar boncuğunun en önemli özelliklerinden biri, her birinin kişiye özel olmasıdır. Dekoratif bir unsur olarak benim de çok sevdiğim bir obje olan nazar/göz boncuğunu haftasonu bir pasta süslemesinde kullandım.
Kuzenim Gülşah’ın doğumgünü vesilesiyle hazırladığım bu pasta için uzun zamandır düşünüyordum. Dışı, mavi, sarı ve beyaz renklerde hazırladığım krema ile kaplı. Ama içi için kafamda çeşit çeşit alternatif vardı. İlk önce dondurmalı bir pasta yapmak istiyordum (İlerleyen günlerde tarifini yazacağım). Taşırken erime riskini göze alamadım ve vazgeçtim. Daha sonra bezeli bir pastada karar kıldım. Ama daha önceki bir denememde iki kek ve krema katı arasına yerleştiğim beze katı, kremadan erimiş, çıtırlığını kaybetmişti. Tekrar denemeye cesaret edemedim. En sonunda bademden hazırlanan bir katman yapmaya karar verdim. Bademli katman da çıtırlığını yitirdi ama en azından badem aroması yoğunluğunu korudu ve sonuçta hem dekoratif hem de lezzet olarak tatmin edici bir pasta ortaya çıkmış oldu
.

Sırasıyla kek, krema, meyve, bademli katman, krema ve kek katlarından oluşan pastada meyve olarak kiraz kullandım. Ama sanırım badem aroması kayısı veya şeftali ile daha uyumlu olacaktı. Denemek isteyen olursa kiraz yerine şeftali veya kayısı kullanmasını tavsiye ederim nacizane.

Pandispanya için:
-4 adet yumurta
-1su bardağı tozşeker
-1su bardağı un
-½ su bardağından biraz fazla nişasta
-1 paket kabartma tozu
-1 paket vanilya

Yumurta ve şeker krema kıvamı alana kadar çok iyi çırpılır. Un, nişasta, kabartma tozu ve vanilya elenerek karışıma eklenir, kabarıklığını söndürmemeye özen göstererek tüm malzeme birbirine yedirilir. Tabanına yağlı kağıt serilmiş, büyük boy kelepçeli kalıba dökülen malzeme önceden 175 dereceye ayarlanıp ısıtılmış fırında 20 dakika kadar pişirilir. Kürdan testi ile piştiği emin olunan pandispanya fırından çıkarılarak tel üzerinde soğumaya bırakılır.

Krema için:
-3 adet yumurta (sadece sarıları)
-250 gr süt-3 yemek kaşığı tepeleme tozşeker-2 yemek kaşığı tepeleme un-1 tatlı kaşığı nişasta-1/2 paket vanilya

-1/2 paket hazırlanmış kremşanti

Krema için gereken tüm malzeme (kremşanti hariç) bir tencerede muhallebi kıvamı alana kadar pişirilir. Soğuduktan sonra kremşanti ile karıştırılır.

Bademli katman için:
-1 kaşık un
-1 yumurtanın akı
-1 yemek kaşığı tepeleme pudra şekeri
-1 yemek kaşığı tepeleme badem unu

Yumurta beyazı köpük köpük olana kadar mikserle çırpılır. Tozşeker eklenir ve karıştırmaya devam edilir. Son olarak badem unu, pudra şekeri ve un elenerek eklenir. Fırın tepsisine yağlı kağıt serilir. Karışım kaşık yardımıyla tepsiye dökülür. Yuvarlak olması için kenarları düzeltilir. Önceden ısıtılmış 140 derece fırında yarım saate yakın pişirilir.

Pastanın hazırlanması:
İki eşit parçaya bölünmüş ve içi şekerli süt ile ıslatılmış pandispanya katlarında biri servis tabağına yerleştirilir. Üzerine kremanın yarısı dökülür. Çekirdekleri çıkarılmış kirazlar ve file badem ile kaplanır. Bunun da üzerine badem katmanı yerşeltirilir. Kremanın kalanı sürülür ve diğer pandispanya katı kapatılır. Etrafı kremşanti ile süslendikten sonra buzdolabında bir gece bekletilir. Afiyet şeker olsun.

15 yorum var:

Adsız dedi ki...

B-A-Y-I-L-D-I-M! Son zamanlarin en yaraticisi pastasi bu.
Hanimis, kuzenin cok sansliymis. Dogum günü kutlu olsun, senin de ellerine ve aklina saglik.
Galiba ben de böyle bir sey istiyorum. Ama o tüp tüp noktalari tek tek kondurmak icin seni cagirabilir miyim? :)

Adsız dedi ki...

Bir üstte yazan yoruma aynen katılıyorum. Ben de b.a.y.ı.l.d.ı.m. Gelecek hafta evililik yıldönümümüz için çok güzel bir fikir. Hem eşim bademi de kirazı da çok sever. Teşekkürler. Sevinç

Adsız dedi ki...

Aaaa,

cok sik bir pasta. Ustelik her kutlamaya yakisir bir susleme. Cok begendim.Ellerine saglik Isil.

Adsız dedi ki...

tadı damağımda kalan lezzetlerin belki de en başında yerini aldı bu boncuk pasta ...süperdi ışılcım ..bir kez daha ellerine sağlık diyorum..nyg

Adsız dedi ki...

Aman Allah'ım bu ne güzellik böyleeeeeeeeee...Allah herkesi nazarlardan korusun diyorum öncelikle. Pastaya bayıldım harika görünüyor. Umarım görüntüsü kadar lezzetide harikadır.

Adsız dedi ki...

ve o şanslı kuzen benim...bu tarifi okuyanlar için tavsiyem mutlaka siz de deneyin,görüntüsü kadar tadı da muhteşem...Tekrar ellerine sağlık kuzencim ama bu araba kazasından sonra benim ikinci bir nazar boncuğuna daha ihtiyacım var sanırım

Adsız dedi ki...

Arkadaşım pastan mükemmel kuzenin çok sanslı birşey sormak istiyorum badem ununu büyük marketlerden bulabilirmiyiz yada nerelerde satılıyor. Söyleyebilirmisin şimdiden teşekkürler....

hanimiş dedi ki...

Mine, çok memnun oldum ziyaretine ve kibar yorumuna. Noktaları sıkmak çok vakit aldı gerçekten ama olmasını istediğim gibi bir sonuç alınca değdi tüm emeklere.

Sevinç hanım teşekkürler, ben de evlilik yıldönümünüzü kutlarım.

Hande, nyg(!) ve pembeli yorumlarınız için sağolun.

Kuzenciğim, doğumgününü tekrar kutlarım. Beğenmiş olmana çok sevindim. Tekrar tekrar geçmiş olsun. Bu tatsızlıklardan korunmak için keşke boncuklar yetse her yanını boncuklarla donatırdık...

Anonim, badem unu şeklinde de satılıyor galiba ama ben file bademi robotta incelterek un haline getiriyorum. Hatta bu işlemi yaparken tarifteki şeker ile birlikte çekiyorum ki badem yağını salarken şekerle bütünleşsin.

Adsız dedi ki...

bu kadar emek ve zaman harcayıp kendini sürekli yenileyerek yarattığı nefis pastalar ile aile buluşmalarımızı daha da keyiflendiren bir kuzenim olduğu için kendimi özel ve şanslı hissediyorum...tanrım seni de nazarlardan korusun !!!

hanimiş dedi ki...

sağol kuzen beni şımartıyorsun :)

Adsız dedi ki...

o
n
b
i
r

Adsız dedi ki...

mavi rengi nasıl elde ettiğini öğrenebilrmiyim çok şık gözüküyoda

Adsız dedi ki...

Teşekkür ederim. Mavi rengi kürdanın ucu ile çok az gıda boyası ekleyerek elde ettim.

HULYA dedi ki...

Sevgili Işıl Hanım,
bloğunuzdaki tarifleri zevkle izliyorum oldukça da güzel buluyorum.biz bir etkinlik düzenledik NAZAR ETKINLIĞI ve nazar boncuklu her türlü tarifi burda yayınlayarak güzel bir arşiv oluşturmak istiyoruz.Siz de arşivden de olsa katılırsanız çok sevinirim.Ayrıntılı bilgiyi:(BIRFINCANKAHVENIN40YILHATIRI VAR )

hanimiş dedi ki...

Merhaba Hülya,
Sanırım etkinlik tarihini kaçırdım ama gecikmeseydim elbette bu pastanın da orada yer almasını kabul ederdim. Selamlar